Satunnaisia muistoja ja muistiinpanoja Urjalasta
Laukeelan urheilukentän seutua
Urjalan keskusurheilukenttä on vihitty käyttöön 1957.
Kentän vierellä on puinen katsomorakennus ja sen molemmilla puolilla oli kaksi maavalli
-katsomoa, joilla oli höylätystä lankusta olevat katsomopenkit betonijaloilla.
Kenttä-alue oli aitaamaton, kenttää kiersi kuitenkin vesijohtoputkea oleva
kaide. Juoksuradat olivat hiilimurskapohjaiset. Nykyisen kentän teknisen
rakennuksen kohdalla oli "autokatsomo" tai kentän viereinen
pysäköinti paikka. Siinä näkyi runsaasti pysäköityjä autoja. Mm. opettaja
Carlander pysäköi sinne harmaan porrasperäisen Alfa-Romeo Giulia -autonsa.
Kerran siitä tyhjeni rengas. Jo vuonna 1971 urheilukentällä pelattiin
miesjalkapallon lisäksi naisjalkapalloa.
Vuonna 1989 kenttä-aluetta uudistettiin, rakennettiin mm. tekninen
rakennus ja kenttäalue aidattiin.

Vanhaa urheilukentän maavallikatsomoa ja vuoden 1971
Tunturi Sport -mopo
Vuodesta 1964 Urjalassa toiminut liikunnanohjaaja Tauno
Luoma oli kerran lähettämässä juoksijoita matkaan starttipistoolilla.
Lähiseudun pojat olivat saaneet starttipistoolin panoksia. Pojat laukaisivat
"alkupaukun" pensaikossa juoksijoiden lähtöpaikan lähellä. Panos
laukaistiin pudottamalla kivi panoksen päälle.
Juoksijat lähtivät "alkupaukulla". Tauno Luoma uusi lähdön
rauhallisesti.
1960-luvulla televisiosta tuli lastenohjelma "Sirkus
Papukaija", lähetysaika oli mm. sunnuntaisin.Tauno Luoma toimi urheilukentällä
kuuluttajana. Heti alkusanoinaan hän lausui kiitokset katsojille, koska olivat
saapuneet paikalle huolimatta samanaikaisesta "Sirkus Papukaija"
-lähetyksestä.
1960-luvun lopulla Urjalassa kuljetusliike Ojalan
entisissä tilossa aloittanut Konepaja T. Santalahti oli saamassa
terästoimituksen vammalalaisen Kauko Mäkisen kuljetusliikkeen
täysperävaunullisella rekalla. Rekka ajoi kuitenkin harhaan, ja suunnisti
urheilukentän vieressä menevää tietä pitkin, tie kulki tielaitoksen tallien
(myöh. Teletalo) ohi kohti hiihtolatujen lähtöpaikan lähellä olevaa
tienristeystä. Hiihtolatujen lähtöpaikan lähellä oleva pikkuteiden risteys on
liian ahdas rekka-autolle. Rekan vetoauto juuttui lisäksi kiinni ojaan. TVH:n
(tielaitos) talleilta pyydettiin tiehöylä apuun, se hinasi rekkaa perästä, ja
lopulta tilanteesta selvittiin.
Vuonna 1964 Urjalan keskusurheilukentällä antoi
helikopteri yleisölennätyksiä. Lähitalojen ikkunat tärisivät koneen lähestyessä
matalalla urheilukenttää. Osa lennätettävistä oli kauppiaita ja heidän
perheitään. Kyydissä ollut Uolevi Paavilainen kertoi kyydin olleen aika hurjaa.
Seuraavana päivänä koneella oli lentoja muualla, mutta se teki välilaskun
Laukeelaan ja miehistö availi joitain koneen sivulokeroita. Silloin laskupaikka
oli nykyisen Rodeo barin (Puistonkulma) kohdalla ollut pelto. Koneen
"sponsorina" oli Chymos ja kyljessä mainostettiin Chymoksen Tropic
-mehutiivistettä. (Sittemmin sama kopteri tuhoutui onnettomuudessa. Kone putosi
pyrstöroottorin vian takia Helsingissä kadulle Pukevan tavaratalon viereen
6.6.1965 vaatien kolme kuolonuhria).

Helikopteri Laukeelan urheilukentällä v. 1964.
Kuva:Pirkko Vaittinen
Vuonna 1971 urheilukentän lähitaloissa asuneet pojat
saivat käsiinsä kirjan, jossa oli ohjeet rakentaa oma puhelinlaitos. Entisestä
Airanteen osuusliikkeestä ostettiin edullista sähköpaimenen johtoa linjojen
rakentamiseksi. Järjestelmä toimikin vuosina 1971-1974. Varsinaista keskusta ei
ollut, vaan kolme "liittymää" saattoivat puhua ryhmäpuheluja tai
sitten vain kaksi osapuolta keskenään. Järjestelmän "lisävaruste" oli
huonosti toimiva eri paikkoihin siirrelty salakuuntelumikrofoni. Erään pienen
takaiskun järjestelmä koki, koska johtojen asennuskorkeus oli liian matala.
Kunnan puolesta lumenajoa Massey-Ferguson -traktorilla suorittanut kunnan
tilanhoitaja Maunuksela ajoi traktorin kauha yläasennossa
"yksityisiin" puhelinjoihin, jolloin yhteydet katkesivat. Nopeasti
vika saatiin kuitenkin korjattua.
Pitkäaikaisena Laukeelan urheilukentän hoitajana toimi
kentän lähellä asunut Tuomas Kallio. Urheilukentän hoitokoneena oli aluksi
kaksipyöräinen kone, jota ohjattiin sarvista. 1960-luvun lopulla hoitokoneeksi
hankittiin Tuomas Kallion käyttöön keltainen International Cub Cadet -merkkinen
4-pyöräinen puutarhatraktori, jossa oli jopa urheilullinen ohjauspyörä.

1960-luvun lopun International Cub Cadet
puutarhatraktori, kuva:Gårdskullan maatalousmuseo, Siuntio
Liikennejärjestelyjä
Laukeelan keskustan tiejärjestely muodostui 1950-luvun alkuun asti lähinnä yhdestä
tienristeyksestä, jossa kirkonmäen alapäässä oli vino T-risteys. 1950-luvulla
keskusta muuttui kolmio-malliseksi, nykyisen
Siwan edustan kohdalle
rakennettiin uusi tienpätkä, jolloin vanha T-risteys ja uusi sivu-yhteys
muodostivat kolmio-tie kuvion. Keskelle jäi "mottiin" mm. Kaakon
talo. Tämän uuden tiepätkän varrella olivat toisella puolella Osuusliike
Lounais-Häme (nykyinen Siwa), Osuusliike Airanne (nykyään paikalla torin
viereinen kerrostalo). Tien toisella puolella olivat kellosepänliike ja
kirjakauppa (molemmat purettu). Vuoden 1965 tienoilla Laukeelan tiet
asfaltoitiin. 1970 valmistui Uimahallin (Urjalan Sanomien) talo ja 1971
Puistonkulman (ROdeo Barin) talo.
Laukeelan päätiet asfaltoitiin 1960-luvun puolivälissä. Jo
aiemmin oli päällystettä Airanteen ja Lounais-Hämeen pihoissa. Laukeelan
Airanteen pihassa oli betonivalu päällysteenä. Valuun oli jätetty lautoja,
jotka muodostivat vinoruutukuvion. Airanteen baarin nurkalta saattoi oikaista
pientä polun pätkää kisatielle. Pihan betonireunus oli tässä korkealla ja
muodosti polkupyörälle hyppyrin.
Vuonna 1976 koko Laukeelan liikennejärjestely muutettiin
T-risteys pohjaiseksi. Keskustakolmiossa puhkaistiin uusi yhdystie keskelle
"kolmiota" siten, että tie mahdutettiin ns. Ida Kaakon talon ja
vanhan Esso -huoltoaseman väliin. Tässä yhteydessä ei vielä kumpaakaan purettu.
Esso huoltoasema oli vielä jäljellä 1980-luvun puolivälissä ja Ida Kaakon talo
sitäkin myöhemmin. T-risteys muodostui nykyiselle paikalleen, tosin sen vieressä
oli silloin v. 1976 perinteinen puu-apteekki.
Huhdin tiejärjestely muuttui 1960 -luvulla. Vanhastaan
Laukeelasta päin saavuttaessa oltiin
tiellä, joka kulki Huhdin työväentalon ohi sen jäädessä oikealle
puolelle. Oikealla puolelle kääntyi tie, joka laskeutui mäkeä alas ja se meni
teollisuusraiteen yli. Paikalla oli ns. vekselimäki, jossa vekseli tarkoittaa
rautatievaihdetta. Alueella oli Nikkilän saha-laitos. Alunperin sorakuoppa-alue
oli tehty rautateiden käyttöön. Jos tietä jatketaan kuitenkin mäen päällä
eteenpäin Laukeelasta päin nykyisen kukkakaupan ja rautatien suuntaan, tie
loppuu nykyään ennen Toijala-Turku rataa. Ennen se meni suoraan radan yli
Orikosken ylikäytävän kohdalla. Tämän jälkeen oli Nuutajärven Osuuskaupan
hirsinen myymälä. Laukeelasta tultaessa voidaan Orikosken ylikäytävän jälkeen
kääntyä oikealle Huhdin aseman suuntaan, jolloin ollaan radan vierellä
kulkevalla "kauppakadulla". Ennen asemaa on mm. Sok:laisen Maamiesten
osuusliikkeen (myöh. Airanne) kauppaliike ja ravintola. Tämä pikkuteitä
käyttävä järjestely muuttui v. 1962. Orikosken ylikäytävä poistui käytöstä ja
sen korvasi viereinen rautatie-silta. Uutena poikittais-tienä oli uusi
rautatien suuntainen tie, jonka varrella on mm. Huhdin Siwa (aiemmin
Lounais-Häme ja Tammi -nimillä).
1960-luvun lopulla avattiin tie nro 9 (Turku-Tampere)
Laukeelan ohi. Alussa 9 -tie ei ollut etuajo-oikeutettu risteävään
Punkalaidun-Toijala tiehen, jolloin muodostui pahamaineinen mustan käden
risteys. Stop -merkkinä oli 1960-luvulla "musta käsi -merkki. Mm.
TV-teknikko Rikhard Lepomäki joutui tässä lievään kolariin. Myöskin erään
turkulaisen kauppa-edustajan Chevrolet Impala törmäsi traktorin peräkärryyn ja
syöksyi lepikkoon ampumaradan suuntaan.
1971 avattiin asfaltoitu tie tieltä nro 9 Nuutajärvelle.
Tie avattiinilmeisesti juuri ennen Neuvostoliiton johtohenkilöihin kuuluneen
Gretshkon Nuutajärven vierailua v. 1971.
Talvella 1973-1974 rakennettiin pitkä tievalaistus
Laukeelan ja Huhdin välille. Noihin aikoihin oli energiakriisi. Katuvalot
syttyivät juhlallisesti ensimmäistä kertaa 28.3.1974. Vuonna 1976 valaistiin
pitkä tieosuus Urjalankylässä.
Palveluja
Laukeelassa oli 1960-luvun alussa kunnan-Uotilan tilalla
vielä lehmiä. Tilalla oli myytävänä suoramyynti- eli tinkimaitoa. Lehmien pidon
loputtua tinkimaitoa sai vielä mm. Jääskeläisen talosta. Kunnan-Uotilan navetta
on nykyään Urjala Worksin käytössä, navettarakennuksessa aloitti toimintansa
Laukeelan Auto Oy.
Laukeelassa toimi 1960-1970 -luvuilla useita
kahvibaareja. Varustukseen kuului usein levysoitinautomaatti eli jukeboxi,
usein merkiltään "Seeburg", flipperi-peli ja pajatso. Levyautomaatti
oli aika-ajoin "latauksessa", jolloin kone oli auki ja koneeseen
ladattiin uusia levyjä. Myöskin flipperi-pelejä oli monessa baarissa. Vanhan lain
mukaan peliautomaatteja saivat hoitaa yksityiset yritykset, toiminta siirtyi
myöhemmin RAY:lle. Flipperi -peleissä oli joskus ongelmana koneen säätö liian
"helpoksi", jolloin taitava pelaaja saattoi pelata useita vapaapelejä
"varastoon". Kone saattoi hyväksyä jopa 25 vapaapeliä. Tällöin joku
saattoi "jälleenmyydä" omaan laskuunsa vapaapelivaraston seuraavalle
pelaajalle. Tämä tietenkin heikensi koneen tuottoa omistajalle. Vanhat
flipperit olivat sähkömekaanisia, tulokset esitettiin pyörivillä numerotauluilla,
joissa pisteet lisääntyivät kolisevalla äänellä. Levyautomaateissa eräänä
ongelmana oli joskus koneiden potkiminen, jolloin soittovarsi saattoi hypätä
takaisin kappaleen alkuun. Levyautomaatin potkija saattoi saada porttikieltoa.
Pajatsot puolestaan houkuttelivat myöskin hieman vanhempaa pelaajakuntaa kuin
flipperit. Mm. puusepäntehtailija Urho Niemi oli innokas pajatsonpelaaja. Hän
saapui usein baarille hopeanvärisellä Opel Commodore -autollaan, pelikolikot
olivat mukana kolikkopötköissä. Matkahuollon baariin (ns. Jaskan baari)
hankittiin vuonna 1974 maksullinen biljardipöytä. Kahvibaareja Laukeelassa oli
1960-1970 -luvulla ainakin
-Matkahuolto (vanha matkahuolto, purettu v. 1997).
-Airanne (purettu v.1997)
-Lounais-Häme (Siwan talo, baari toimi ennen Varstakellari-ravintolan avaamista vuoteen
1971)
-Uimahallin baari (toimi vuodesta 1970, paikalla v. 2009
kirppis)
-Union -huoltoasema (myöh. Neste-asema, baari toiminnassa
edelleen v. 2009)
Mm. Matkahuollossa, Airanteen ja ja Lounais-Hämeen
baareissa oli ruokatarjoilua. Mm. Lounais-Hämeen baarissa oli erillinen
ruokailija-kabinetti valkoisilla pöytäliinoilla varustetuilla pöydillä.
Asiakkaina oli mm. kunnantoimistosta, kansaneläkelaitoksesta ja muilta
työpaikoilta tulevia työpaikkaruokailijoita. Samoin raskaan kaluston
kuljettajia oli asiakaskunnassa, he löysivät pysäköintipaikan ajokilleen
helposti suurilta piha-alueilta Airanteen ja Lounais-Hämeen edestä. Airanteen
baarissa oli usein ruokailijana sosiaalisihteeri Asser Turkia. Museoneuvoja
Arvo Kytölä puolestaan oli joskus neuvottelussa kunnantalolla ja hän soitti
voileipätilauksen Lounais-Hämeen baariin tai sitä seuranneeseen
Varstakellari-ravintolaan.
Vanhemman ajan kahviloita oli mm. Koiviston
kauppa-rakennuksessa ja Laaksovirran liiketalossa (Kirkonmäen juurella ollut
talo). Salon pyöräliikkeenä
toimineessa talossa kirkkoa vastapäätä toimi aiemmin Sok:laisen MOL:n
ruokala-kahvila.
Laukeelassa toimi vanhastaan ns. "pyöreä
kioski" vanhan Koiviston kaupan päädyn lähellä kirkonmäen alapäässä. Sitten
avattiin ns. "soikea" tai "uusi" -kioski vanhalle
linja-autoasemalle. Soikean kioskin
yhteydessä oli 1960-luvulla yleensä vapusta alkaen irtojäätelön myyntiä
jäätelötötteröissä. Soikean kioskin
jäätelön merkki oli yleensä Paulig. Pauligin jäätelöpuikko poikkesi Valion
puikosta mm. siinä, että jäätelön muoto oli teräväkulmainen, kun taas Valiolla
se oli pyöristetty. Valion tuuttia vastasi Pauligilla Topsy, jossa esim.
suklaatopsyssä suklaa oli kastikkeena eikä kiinteänä. Soikeaa kioskia
uudistettiin vielä vuonna 1974, Kesäkautta 1974 varten remonttimiehet uusivat
kioskin penkit.
1960-70 -luvulla nälkäiset saivat palvelua Santasen
nakkikioskilta. Nakkikioskin valikoimiin kuuluivat mm. liha-piirakat, nakit ja makkarat.
Nuo kaikki kuumennettiin höyryttämällä metallisissa höyrytyssäiliöissä.
Liha-piirakan sai ostaa mausteilla ja 1-3 nakilla, jotka sijoitettiin
lihapiirakkaan tehtyyn viiltoon. Myytävät makkarat olivat myös höyrytettyjä.
Erikoisuutena lyhyen aikaa kesällä 1968 Santasen nakkikioskilla oli asiakkaiden
käytössä tuon kesän uusi hittituote kotimainen kengurukeppi eli jousitettu
hyppykeppi. Erkki Santanen oli tuolloin saanut kengurukepin lahjaksi kauppias
Pentti Kähäriltä. Samanlainen hyppykeppi oli tuolloin myös käytössä
urheilukentän lähellä leikkineellä lapsijoukolla.
Tapahtumia
Laskiaisen aikaan vuonna 1969 Urjalan Lions -klubi
järjesti laskiaisjuhlat lapsille. Nuutajärven lasitehtaalla työssä ollut
Lionseihin kuulunut mies toi sinisellä Plymouth Valiant -autollaan etukäteen suuren kullanvärisen
Lions-vaakunan, jonka hän kiinnitti urheilukentän katsomon päädyn
ilmoitustauluun. Miehen auto oli
kuitenkin vähällä törmätä ensin katsomoon, koska tie oli sohjoinen.
Toisen maavallikatsomon päälle kasattiin lunta ja jäädytettiin lasten
pulkkamäki. Pulkkamäen valvojana toimi Säästöpankin pankinjohtaja Eino Jussila.
Hän mm. tarkasti, että mäenlaskukalusto oli pulkka-mallia, jalaskelkkoja ei
sallittu. Paistettua makkaraa oli tilaisuudessa myytävänä. Hernekeiton myyntiä
tuki Wärtsilä Oy Arabia. Hernekeitto myytiin oikeissa keittolautasissa, ja
ruokailun jälkeen asiakas sai pitää lautasen. Illalla oli pieni ilotulitus.
Tammikuun alussa 1972 pidettiin ylimääräiset
eduskuntavaalit, koska presidentti Kekkonen oli hajottanut eduskunnan.
Kampanja-aika meni lähelle joulua ja jossain vaiheessa oli kova pakkanen.
Urjalan kuului silloin "Hämeen eteläiseen" vaalipiiriin, joka idässä
ulottui Lahteen asti. Säätiötalossa järjestettiin vaalitilaisuus, jossa mm.
urjalainen kunnallisneuvos Otto Paavilainen esitti yleisöstä kysymyksiä
ehdokkaille. Eräs ehdokas saapui saliin, ja hänen avustajansa alkoi jakaa
ehdokkaan mainos-käsipeilejä, joissa oli ehdokkaan nimi ja kuva takana. Peilit
olivat kuitenkin pakkasen takia huurteessa. Sitten näkyi peilien takana
ehdokkaan nimi: "Erkki Huurtamo".
Torstaina 28.3.1974, kuten mainittua, valmistuivat Huhdin
ja Laukeelan väliset tievalot ja syttyivät ensimmäistä kertaa. Seuraavana
lauantaina 30.3.1974 Urjalan Säätiötalossa vieraili Urjalan Keskustan
tilaisuudessa silloinen ulkoministeri Ahti Karjalainen. Pikkupoikia kiinnosti
Karjalaisen käyttämä auto. Hän käytti virka-autoa, joka oli vuosimallin 1972
Dodge Monaco.
Itsenäisyyspäivänä 1972 oli lumeton maa ja kova myrsky.
Kynttilät paloivat usealla ikkunalla, kuten puisella apteekilla. Apteekkari
Harriet Alfthanin asunnon olohuoneen ikkunalla koristehirvipatsaan vieressä oli
myös kynttilä. Kirkonmäellä sijainneen Urjalan Säästöpankin pääkonttoriin oli
hankittu hiljattain uutta materiaalia oleva lipputanko. Se katkesi myrskyssä ja
kaatui kohti tietä, mutta jäi kallelleen kahden tievalaisinpylvään välilankojen
varaan. Langat kuitenkin kestivät lisäkuorman. Pankinjohtaja Eino Jussila oli
arvioimassa vahinkoja pankin pihassa.
Usea henkilö väitti ma 3.6.1974, että tuona päivänä
Laukeelan matkahuollon baarissa oli asiakkaana Spede Pasanen. Pasasen nähtiin
tulevan paikalle kullanvärisellä silloista mallia olleella BMW 500-sarjan
autolla. Hän käveli myös edestakaisin vanhalla linja-autoasemalla ikäänkuin
odottaen jotain henkilöä. Noin tunnin kuluttua Pasanen poistui.
1960-luvulla Laukeelassa vieraili joskus peliteltta.
Suuressa teltassa oli sisällä peliautomaatteja. Usein teltta oli ahdettu
pienelle aukiolla Koiviston kauppaa vastapäätä Santasen nakkikioskin viereen.
Kesäkuussa 1968 Laukeelassa vieraili Surmanajo -tivoli, jossa oli
tivolilaitteita ja kangasniemeläissyntyisen surmanajaja Onni Suurosen esitys.
Surmanajoa tehtiin suuressa tynnyrissä moottoripyörällä ja pienautolla, jossa
yleisö oli tynnyrin reunalla. Tivoli oli Urheilukentän reunalla tulevien
tenniskenttien kohdalla. Tivolin maalatuissa kylteissä oli alakulmaan merkitty
maalarin nimi ikäänkuin taideteoksiin. Nimi oli V.Hursti, tuleva köyhien
auttaja, joka mainitsi toimineensa kilpimaalarina.
Mainoskylttejä ja valomainoksia
1960-luvulla Laukeelassa oli neon-mainosvaloja, joissa
usein neon-putki oli näkyvissä ilman kotelointia. Mainosvaloja oli ainakin
-Airanteen kaupalla, sininen teksti ja pitkä sininen tekstiä ympäröivä vaakaviiva
-Lounais-Hämeen kaupalla, valkoinen teksti
Airanteessa ja Lounais-Hämeessä oli lisäksi baareilla oma
valomainos.
-Osuuskassalla, valkoinen teksti
Osuuskassalla oli lisäksi läpikuultava takaa valaistu
liikemerkki, joka esitti kylväjää.
-Apteekilla, sininen teksti
Apteekki oli kai Laukeelan ainoa "vanha"
puutalo, jossa oli valomainos. Vanhoissa puukaupoissa, kuten vanhempi
Lounais-Häme ja Koivisto oli puukirjaiminen teksti.
-Kunnantalo, teksti valkoisella
-Kähäri (uudempi kauppa, valmistunut v. 1965), teksti
vihreällä.
-Uimahallin talo. Mm. valomainokset
"Uimahalli-Baari" ja Urjalan Sanomat.Uimahallin alkuperäinen
valomainos poistettiin vasta v. 2008.
Laukeelan ja Huhdin välillä sijainneessa U.Niemen puusepäntehtaassa
oli vihreä neon-mainos. Valaisemattomia kylttejä talon päädyissä oli mm.
Kellosepänliike Kohijoella. Sinipohjaisessa kyltissä talon päädyssä luki
"Kelloja,kultaa,hopeaa,kameroita,filmiä". Laukeelan Airanteen
asuntosiiven päädyssä oli Sok:n kahvimainoskyltti. Siinä oli naisen kasvot, ja
teksti: "Johanna,Rosita,Katriina,Korona. Hyvän kahvin ystäville".
TV-näkyvyydestä Urjalassa 1960-1970 -luvulla
Televisio-ohjelma on Urjalassa näkynyt 1950-luvun lopulta
alkaen. Kakkoskanavan näkyvyydessä oli aikoinaan vaihtelua. Tamvisio, joka
siirtyi Tes-TV:lle piti onnekkaasti 1960-luvun alussa lähetintä läheisessä
Lempäälässä, jolloin kakkoskanavaa oli kohtalaisen helppo vastaanottaa. Sitten
ko. lähetin ja taajuus lakkautettiin, ja lähetin siirtyi kauas Ylöjärvelle.
1960-luvun alussa moni nikkaroi kakkoskanavan antenneja, kanava oli siirtynyt
Tekniikan Edistämissäätiölle (TES) ja puhuttiin "Tessin antennista".
Sitten kanava siirtyi v. 1965 Ylelle.
Ylöjärven lähettimen TV2:n Kanava vaati suuren antennin ja joskus siinä
näkyi jo 1960-luvulla esim. Länsi-Saksan ohjelmaa. TV1:n näkyvyys oli Urjalassa
parempi. Vuonna 1974 TV2 avasi suuret Tohlopin väri-tv studiot, ja TV2:ssa oli
silloin enemmän väriohjelmaa kuin TV1:llä. Kuitenkin 1974 vuodesta eteenpäinkin
jatkoi monia vuosia Ylöjärven vanha lähetin, jolloin teknisesti hienolaatuinen
TV2:n väri-ohjelma oli Urjalassa hankala vastaanottaa Ylöjärven lähettimeltä.
Sattumalta Tohloppi ja Ylöjärvi olivat kyllä lähekkäin paikkoina. 1970-luvun
lopulla näkyvyys parani. 1960-luvulla TV-antenniurakointia suorittivat
Urjalassa mm. Rikhard Lepomäki ja Esko Salo. Mm. marraskuussa v. 1963 näkyivät
ne TV-uutiset Urjalassa, joissa nuori Heikki Kahila kertoi presidentti Kennedyn
murhasta, mutta suoraa kuvamateriaalia ei ensimmäisessä
Kennedy-uutislähetyksessä ollut. Saman tiedon sai tosin kohta radiosta. Melko
suoraa kuvamateriaalia näkyi sitten presidentti Kennedyn hautajaisista. Samoin
Cassius Clayn (Muhammed Ali) maailmanmestaruusnyrkkeilyottelut 1963-1964
näkyivät suorina yölähetyksinä Urjalassakin.
Laukeelan kansakoululta
Laukeelan puu-kansakoululle hankittiin pitkällisenä
hankkena mustavalko-televisio vuonna 1968. Sitä varten suoritettiin
paperinkeräys, keräysaika oli varsin pitkä. Televisio oli sijoitettu alakerran
Onni Savosen luokkahuoneen nurkkaan korkealle asennetulle kolmiomaiselle
vanerihyllylle. Oppilaat saivat seurata koulu-TV:n lisäksi mm. Grenoblen
talviolympialaisista 1968 hiihtokilpailua, jossa Suomen Eero Mäntyranta sai
pronssimitalin.
Jo vuonna 1968 Laukeelan puukansakoululla mm. opettaja
Eeva Perttula kiinnitti oppilaiden huomiota luonnon saastumiseen. Hän kertoi
keskustelleensa saaste-ongelmasta, joka oli kohtalaisen uusi puheenaihe,
paikalla käyneen kansakoulutarkastajan kanssa.
Koululta lähti "välituntilatu", jolla saattoi
tehdä pienen hiihtolenkin. Vuonna 1969 puukansakoulun viereisellä pellolla
ajeli moottorikelkka, joka otti oppilaita kyytiinsä ajelulle.
Laukeelan kansakoululta tehtiin monena vuotena
luokkaretki linja-autolla usein länsi-rannikolle. Vuoden 1969 toukokuussa
kyseinen luokkaretki tehtiin kauniissa säässä. Hyvissä ajoin saapui P.Koiviston
linja-auto noutamaan matkalaisia Laukeelan puukansakoululta. Kuljettajana oli
yrityksen perustajan poika Aatos Koivisto. Hän oli edellisenä päivänä hakenut
uuden linja-auton (rekisterinumero HU-704)
Ajokin koritehtaalta Tampereelta, ja auto suoritti nyt neitsytmatkansa.
Opettaja Onni Savonen hämmästeli uutta autoa, osassa sisäpaneleja oli vielä
tehtaan suojamuoveja. Autossa oli mm. jääkaappi. Toiseksi valvojaksi retkelle
tuli opettaja Eeva Perttula. Hän sittemmin kuoli äkillisesti seuraavassa
vuodenvaihteessa tammikuussa 1970. Retki suuntautui Uuteenkaupunkiin ja
Naantalin Kultarantaan. Ensimmäinen pysähdys oli jo naapurikunta Punkalaitumen
keskustassa, siellä puurakennukset reunustivat päätietä auringonpaisteessa.
Uudessakaupungissa ryhmä katsoi nähtävyyksiä. Erikoisuutena Aatos Koivisto
ohjasi linja-auton Uudenkaupungin Saabin autotehtaan pihalle. Matkustajat
saivat katsella vilinää Saabin tehtaan työmaalla. Tehdas oli vielä kesken, se
avattiin loppuvuonna v. 1969. Jatko-osuudella käytiin mm. Naantalin
kultarannassa. Eräässä kohtaa matkaa reitti osui Turun lähellä Rymättylässä
lossille. Tuo lossiyhteys Rymättylästä pohjoiseen oli jäljellä vielä
2000-luvulla, kunnes siihen valmistui silta. Lossilla opettaja Eeva Perttula
muisti eväänsä. Uudessa autossa oli jääkaappi, johon Perttula oli laittanut
eväänsä. Hän pyysikin jääkaapin edessä istuvaa poikaa antamaan eväät auton
jääkaapista. Kokonaisuudessaan antoisaan luokkaretkeen meni koko päivä,
Laukeelaan palattiin samana iltana noin klo 21.